loading...
این وبلاگ دیگه بروز نمیشه!اگه میخوای رمزشو تقدیمت کنم
admin بازدید : 86 چهارشنبه 23 مرداد 1392 نظرات (0)

 سايت گوگل لوگوي خود را به مناسبت سالگرد تولد يک فيزيکدان تغيير داد.اين بار اما لوگويي طراحي شده که درنگاه اول کمي عجيب به نظر مي رسد. لوگويي که ترکيبي از يک فرمول و دو گربه است...


https://rozup.ir/up/sarayanblog/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/17.gif



سايت گوگل امروز لوگوي خود را به مناسبت سالگرد تولد يک فيزيکدان تغيير داد.اين بار اما لوگويي طراحي شده که درنگاه اول کمي عجيب به نظر مي رسد. لوگويي که ترکيبي از يک فرمول و  دو گربه است.


 ۱۲ آگوست، يکصد و بيست و ششمين سالروز تولد «اروين شروينگر» است. فيزيکدان اتريشي و يکي از دانشمندان فيزيک کوانتوم که کاشف مکانيک موج و البته مبدع معادله معروف «شرودينگر» و البته آزمايش معروف «گربه شرودينگر» است. شرودينگر به دليل کشف مکانيک موج موفق شد همراه با «پل ديراک» جايزه نوبل فيزيک را از آن خود کرد.

گوگل با استفاده از ايده معادله شرودينگر و آزمايش گربه شرودينگر، اين لوگوي بامزه را به مناسبت زادروز شرودينگر طراحي کرده است.

معادله شرودينگر، معادله اي است که چگونگي تغيير حالت کوانتومي يک سامانه فيزيکي با زمان را توصيف مي کند. اين معادله در اواخر سال 1925 فرمول بندي شد و در سال 1926 به وسيله شرودينگر منتشر گرديد. در مکانيک کلاسيک، معادله حرکت قانون دوم نيوتن است و فرمول بندي هاي معادل آن، معادله اويلر-لاگرانژ و معادله هاميلتون هستند. در همه اين فرمول بندي ها، براي حل حرکت يک سيستم مکانيکي و پيشگويي رياضي اينکه سامانه در هر زمان پس از شرايط و پيکربندي هاي اوليه سيستم چه حالتي خواهد داشت، استفاده مي شوند.

گربه شرودينگر  هم يک آزمايش فکري در فيزيک کوانتومي است که در سال ۱۹۳۵ توسط شرودينگر ابداع شد. سناريوي آزمايش درباره يک گربه‌ است که بسته به يک رويداد تصادفي زودتر، ممکن است مرده باشد يا زنده.بر اين اساس، اين آزمايش، اين طور طراحي شده است: فرض کنيد گربه‌اي در جعبه‌اي دربسته زنداني است.

در اين جعبه يک شيشه گاز سيانور، يک چکش، يک حس گر پرتوزا و يک منبع پرتوزا نيز وجود دارد. ذرات پرتوزا بصورت نامنظم تابش مي‌کنند و به همين دليل براي آن‌ها نيمه عمر در نظر مي‌گيرند. حال فرض کنيد حسگر و چکش طوري تنظيم شده باشند که در صورت تابش موج پرتوزا بين ساعت ۱۲ و ۱۲:۰۱، چکش شيشه حاوي گاز را شکسته و گربه بميرد. اگر در ساعت ۱۲:۰۱ در جعبه را باز کنيد چه خواهيد ديد؟ اگر از طريق فرمول نيمه عمر منبع، احتمال تابش بين ساعت ۱۲ و ۱۲:۰۱ را ۵۰٪ پيش بيني کنيد.

گربه داخل جعبه در هنگام برداشتن درب جعبه ۵۰٪ مرده‌است و ۵۰٪ زنده است. اما وقتي درب جعبه را برمي‌داريد خواهيد ديد که گربه يا مرده و يا زنده ‌است. نمي‌توان گفت ۵۰٪ سلولهاي بدن گربه مرده‌اند و ۵۰٪ آنها زنده‌اند. در فاصله يک لحظه، احتمال به يقين تبديل خواهد شد. اين امر کاملاً متضاد با مکانيک کوانتومي مي‌باشد. همانطور که گفتيم هيچگاه نمي‌توان موقعيت يک سيستم را به دقت اندازه‌گيري نمود. اما در اين مثال کاملاً اين امر ممکن شده ‌است.

شرودينگر  ۴ ژانويه ۱۹۶۱ ،در وين، در سن ۷۳ سالگي به علت ابتلا به بيماري سل درگذشت
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی